måndag 26 april 2010

Jag vill vara fri....


Fråga mig inte
om mig själv
jag känner mig inte.

Var gång någon rör vid mig
sluter jag mig
nästan som en blomma
som inte tål
mänsklig beröring.
Det har med sanning att göra.

Jag vill vara fri
fri som blomman kan vara
när den slagit ut
och vänder sig mot solen.
Fri att lysa
för ingen
- men också fri
att sluta sig.

Fråga mig inte
om mig själv
jag känner mig inte
jag är identisk
med oron
omöjlig att fånga.
I samma ögonblick du försöker
är jag en annan
en till synes obefintlig
men ändå förnimbar sanning
som liksom ekot
befruktat sig själv
och därför lever i många.

Det är svårt att beskriva
vad man inte är
det är svårt att älska
när man ej är kär.
Bara leva som vänlös
hemlös,
utan tro
leva för ingen
- som ett löv i vinden
utan ro.

Fråga mig inte
om mig själv
jag känner mig inte
det är bara tryggt
att veta
att bakom allt
öppnar sig ett landskap
för de pånyttfödda.

Men alltjämt
måste jag dö
det har med sanning att göra.
- Bo setterlind -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar